Välkommen till hemlighuset! En dörr står på glänt till min pyssliga vardag. Min blogg om heminredning, balkongpiffning, mat- och baktester, allmänt pyssel och fina ting.

14 maj 2012

Gråt inte över hackad lök


Kökets BÄSTA medhjälpare - en lökhackare. Om du, som jag, har svårt att hålla tårarna inne när det kommer till lökkackning, så lovar jag att du inte blir besviken av en lökhackare! Är inte säker på varifrån min kommer, men vet att de har en dylik på IKEA och tror även de haft på Clas Ohlson.


Överblivna lökringar. Går egentligen bäst om man klyftar löken (och skalar innan dess) innan man hackar den. På den korta tid det tar att skala och klyfta löken, hinner i alla fall inte jag börja gråta...


Stoppa i lökbitarna i hackaren.


Tryck ovanifrån på handtaget (som visst inte kom med på bild) upprepade gånger och knivarna trycks i olika lägen ned mot gummiplattan, som på bilden.


Snart har du lökhacket klart! Ju mindre lök du lägger i åt gången, desto lättare går det att hacka den, så proppa inte fullt med lök, utan hacka hellre i flera omgångar.


Voilà! Ta bort gummilocket och rakt ned i grytan med löken, så lovar jag nästan att du inte hinner börja gråta här heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar