Välkommen till hemlighuset! En dörr står på glänt till min pyssliga vardag. Min blogg om heminredning, balkongpiffning, mat- och baktester, allmänt pyssel och fina ting.

10 maj 2012

Kardemummamumma

Igår blev jag så baksugen efter att på vägen hem med en kompis triggat upp hungern till ett sötsug, så jag svängde inom ICA för att komplettera ingredienslistan till världens godaste kardemummakaka! Här kommer receptet:

100 g flytande smör/rapsolja vispas fluffigt med 3 dl socker. 1 ägg blandas i tillsammans med 1 msk grovt (ny)stött kardemumma. 5 dl vetemjöl blandas med 2 tsk bakpulver och blandas i smeten varvat med 2,5 dl mjölk. När smeten är jämn, häll i smord och bröad form med avtagbara kanter (ca 24 cm i diameter). Strö 3 msk pärlsocker ovanpå. Grädda nederst i ugnen i 175 grader, ca 45 min.


Servera nästan genast! Den kan vara lite smulig, men är allra godast ljummen! Hög och fin blir den.




1 kommentar:

  1. Smaskigt! Själv gjorde jag struvor igår. De blev fina! Det var dock lite som pannkakor - den första ville inte alls.

    Du har väl förresten inte missat att anmäla dig som deltagare till syföreningen? Då lägger Maja upp en länk till din blogg i sin högerspalt. Du får dessutom klistra in en bild på din blogg som visar att du deltar :)

    SvaraRadera